Línies i principis d’actuació

Principals línies d’actuació fins a 2019

Concentrar l’activitat de la Fundació en tres grans àrees (social, investigació, i cultura i educació) per evitar la dispersió dels esforços i optimitzar-ne així els resultats.

Mantenir el focus en els programes socials, que concentren més de la meitat del pressupost. Ampliar l’abast de les activitats socials clau ―la lluita contra la pobresa infantil i la promoció de l’ocupació― mitjançant projectes de suport a la formació i al desenvolupament d’infants i joves en risc d’exclusió social.

Multiplicar la inversió en investigació amb una estratègia centrada en la salut. Focalitzar l’activitat en la formació de joves científics, el suport a centres i programes d’investigació capdavanters i innovadors, i la translació dels resultats de les investigacions a la societat.

Mantenir l’excel·lència en les activitats educatives i culturals, potenciant les aliances internacionals i posant en valor els equipaments propis, en particular la xarxa CaixaForum i CosmoCaixa.

Transformar l’operativitat dels programes, convertint la concepció de les intervencions de permanent en evolutiva, amb fases d’impuls i consolidació, però també de traspàs o amortització quan s’hagin assolit els objectius. Potenciar la dimensió innovadora dels programes.

Situar l’entitat com un centre de diàleg, debat i reflexió que ajudi a sensibilitzar la població, posant en relleu els nous reptes socials, existents o potencials.

Millorar l’eficiència i la qualitat de les actuacions a través de l’avaluació objectiva, rigorosa i independent de l’impacte dels programes, i desenvolupant el talent de l’equip humà de la Fundació.

Principis d’actuació

Subsidiarietat: reforçar els programes propis com a element diferenciador de la Fundació; és a dir, no intervenir en accions en les quals ja treballen altres agents.

Sentit d’anticipació: els programes han de respondre a les necessitats futures de la societat mitjançant plantejaments nous, i s’han de dissenyar perquè siguin capaços d’identificar i solucionar les problemàtiques socials, ja des de les primeres fases d’implementació.

Concentració d’esforços: disminuir el nombre de programes per perseguir economies d’escala i millorar-ne l’eficiència. L’objectiu és dotar amb més recursos els programes que tinguin més impacte transformador.

Flexibilitat: dissenyar els programes d’una manera adaptable a les exigències canviants de l’entorn, amb fases de creixement i desenvolupament, però també de decreixement i traspàs a altres entitats, o d’amortització definitiva si el programa ja ha assolit els seus objectius.

Abast: implementar accions que beneficiïn un nucli més ampli de la població, a la recerca del màxim impacte dels programes.